Denna sommar styrde jag för första gången ett flygplan på egen hand.
Vi fick bara styra planet när det var i luften och då med dubbelkommando. Dubbel kommando betyder att det finns två stycken rattar att så att piloten kan ta över om det behövs.
Start och landning hinner man inte lära sig på bara 40 minuter som var den tid denna aktivitet varade.
Denna upplevelse fick jag i present.
Arrangör var Greatdays: www.greatdays.se
Flygplanet som jag skulle flyga var ett sjöflygplan. Ett sjöflygplan kan landa och starta på vatten. Flygplanet har två stora pontoner som flyter på vattnet. Längst bak finns ett roder som gör att man kan styra planet när det är vattnet. Det används vid låg hastighet.
Vi startade i Hägernäs i Täby. Sen flög den ena eleven ut till ön Möja i Stockholms skärgård där vi landade på vatten.
Sen flög jag tillbaka. Flygturerna tog c:a 12 minuter i luften. Planet hade en topphastighet på 280 km/h och vi flög på mellan 300-600 meters höjd.
Ute i Stockholms skärgård är det fritt att flyga på upp till 600 meters höjd. Flyger man högre måste man ha kontakt med flygplatserna på Bromma och Arlanda.
Jag minns inte märket på flygplanet men det var byggt 1964.
Flygflottiljen i Hägernäs har en lång historia. Härifrån startade och landade dom allra första flygplanen i Sverige.
Fördelen med sjöflygplan är att man inte behöver några flygfält. I början var verksamheten huvudsakligen militär men numera är den civil och många byggnader har rivits eller byggts om.
Vill du läsa om Roslagens Flygflottilj så kan du klicka här.
Här nedanför kan ni se filmen från flygturen, Hägernäs till Möja:
Länk till: Täby Sjöflyg klubb