spot_img

SIMSPELENS HISTORIA

Maxis serie av simspel har nästan alltid varit barnvänliga spel utan våld (undantaget Streets of SimCity som egentligen är ett actionspel) även om en del är lite onödigt komplicerade. De flesta spelen har handlat om att bygga något och sköta en ekonomi. Jag spelade själv många av simspelen som barn och lärde mig fort hur spelen fungerade. De simspel jag själv spelade som mest var SimCity Classic, SimCity 2000, SimTower, SimCity 3000. Jag testade även SimSafari när det kom ut som demo. På senare år särskilt i samband med detta arbete har jag gått igenom alla simspel. SimCity serien har alltid varit den mest populära typen av simspel. Flera simspel släpptes till 16 bitars Nintendo konsolen Super Nintendo även känd som SNES. På myabandonware.com och playclassic.games finns en rad olika äldre simspel spelbara som fungerar att spela direkt i webbläsaren ifall man vill testa.

https://www.myabandonware.com
https://playclassic.games/games/simulation-dos-games-online/
Maxis grundades 1987 av Will Wright och Jeff Braun och deras första spel blev det banbrytande spelet SimCity som blev utgivet 1989.

Grundaren Will Wright självimplementerad i sitt succespel ”The Sims”. The Sims är dock en annan typ av spel än dessa simspel som jag presenterar här.

SimSafari
Bygger på att anlägga och driva en djurpark. Utvecklades specifikt för yngre barn i låg-mellanstadie.

Utgivningsår: 1998


SimFarm: Sim City’s Country Cousin
Bygger på att driva en farm någonstans i USA. Man får välja plats själv där farmen ska ligga men bara på det amerikanska fastlandet och ingen annanstans i världen.

Utgivningsår: 1993

SimLife: The Genetic Playground
Bygger på att leka gud och skapa djur av olika slag och förändra vegetation eller terräng.

Utgivningsår: 1992

SimEarth: The Living Planet
Bygger på att skapa en värld precis som SimLife. Istället för pengar för att skapa använder man energi. Lite svårt att förstå sig på i början, kan ta en del tid att komma in i. Det minst användarvänliga simspelet enligt mig. Man skapar till att börja med insekter och amfibiedjur efter att ha tillsatt syre till världen.

Utgivningsår: 1990

SimCity Classic
Det grundläggande spelet i Maxis serie av simspel som bygger på att bygga och sköta en stad som dess borgmästare. Ifall man bygger en stad helt utan vägar med bara järnväg slipper man föroreningsproblemet i sin stad. Sen kan det vara bra att inte skuldsätta sig allt för mycket.

Utgivningsår: 1989

SimCity 2000: The Ultimate City Simulator
Fortsättningen på det grundläggande spelet SimCity Classic med uppdaterad grafik.

Utgivningsår: 1993

SimCity 3000
Ytterligare fortsättning på SimCity med ännu mer uppdaterad grafik.

Utgivningsår: 1999

SimCity 4
Ännu mer fortsättning på SimCity med ännu mer och mer uppdaterad grafik.

Utgivningsår: 2003

SimCity
Troligen det sista spelet i serien av simspel med samma namn som det första av alla simspel.

Utgivningsår: 2013

SimAnt: The Electronic Ant Colony
Bygger på att sköta en myrstack med svartmyror som ska bekämpa röda myror. Man samlar mat till stacken som arbetsmyra för att hjälpa drottningen. Lätt att förstå och spela och ett av de mest användarvänliga spelen i serien av simspel. Man får passa sig så att inte den gula myran dör av svält tidigt i spelet för då förlorar man så det är bäst att mata även den gula myran och maten i stacken får inte heller ta slut för även då är spelet över. Väldigt användarvänligt och lätt att förstå så det är ett passande och lärorikt spel för barn.

Utgivningsår: 1991

SimTower: The Vertical Empire
Bygger på att bygga och driva ett affärskomplex med allt från hotell till tunnelbana och köpcenter, kontor och lägenheter, restauranger, caféer, biografer. Ett klassiskt simspel där enda sättet att förlora är att gå i konkurs genom att man förlorar mer pengar än man tjänar. För att undvika att det händer ska man se till att redan i början bygga kontor istället för lägenheter. Lägenheterna ger mycket pengar direkt när dom byggs så länge det inte är helg men långsiktigt är dem inte så bra. Kontorslokaler och hotellrum går att bygga i närmast oändlig mängd. En gång om året flyger tomten förbi tornet som en kul grej som inte betyder något för spelets gång. Man kan råka ut för bombhot och välja att hitta bomben eller betala terroristerna, hitta en nedgrävd skatt värd $500.000, det kan börja brinna i tornet och då erbjuds man att ringa brandkåren. Högsta nivå som går att nå i spelet är Tower vilket är sjätte nivån. Innan det får man en stjärna för varje nivå upp till 5 stjärnor. Håller man ned crtl+tab när man ska bygga första våningens lobby får man en lyxigare trevåningslobby som är snyggt men orelevant för spelets gång.

Utgivningsår: 1995

SimHealth: The National Health Care Simulation
Ljudkvalitén i SimHealth är till skillnad från alla andra simspel väldigt låg. Som på en dator från 80 talet trots att spelet är från 1994 då ljudkorten var av bra kvalité. Spelet går ut på att utveckla sjukvården i det amerikanska samhället och bli omvald som någon typ av hälsominister. En ganska hemsk spelupplevelse.

Utgivningsår: 1994

SimIsle: Missions In The Rainforest
Bygger på att exploatera en ö med regnskog. Ganska enkelspårigt simspel och defenitivt inte ett av de bästa av Maxis.

Utgivningsår: 1995

SimTown

Det här simspelet är inriktat mot barn runt 8-12 år som SimAnt eller SimSafari. Istället för att använda pengar till att bygga använder man naturresurser rakt av som vatten och skog. SimTown är ett spel i Sim City serien. Distribuerades i Sverige av Levande Böcker och utvecklades av Maxis. Spelet är en enklare version av SimCity 2000.

Utgivningsår: 1995

SimCopter: Fly Missions In The Metropolis

Ett 3D action spel och helikopter simulator, väldigt nära besläktad med SimCity 2000, man flyger i städer byggda i SimCity 2000. Man kan flyga i städerna man själv byggt och utföra olika typer av uppdrag, som att skingra protesterande medborgare, släcka bränder och transportera folk till platser i staden. Spelet hade 30 egna städer på cd-skivan men man kunde även importera egna städer från SimCity 2000 och låta SimCopter motorn extrudera 2D data till 3D.

Utgivningsår: 1996


Streets of SimCity: Mayhem In Your Metropolis


Streets of SimCity är ett fordons-strids-racing action spel utvecklat och publicerat av Maxis som det sista spelet självständigt publicerat av Maxis precis innan Electronic Arts köpte upp företaget. Ett av spelets huvudattraktioner är att kunna utforska städer byggda i SimCity 2000 i 3D precis som SimCopter. Spelets nätverksläge är även ett noterbart spelalternativ. Spelbart med 7 andra spelare.

Utgivningsår: 1997

Marcus
Marcus
Det är jag som är Marcus och jag jobbar på Mediaverkstan främst som skribent och recensent.

Blandat

X