Spelet Smite

0
63

Smite är ett ”free to play” online spel som utspelar sig på en eller flera arenor, i det mest spelade spelläget ”Conquest” så delas spelarna upp i två lag med fem spelare på varje lag med mål att ta ner det andra lagets ”Titan”.

Gameplay trailer via Nintendo

Istället för originella karaktärer så väljer man bland över 100 gudar eller legender så som Tor, Odin, Kung Arthur, Anubis, Aphrodite, Ganesha, Hercules med flera. Under spelets gång dödar man minions, torn och andra spelare för att få guld för att kunna köpa fler objekt för att stärka sin karaktär och så kallad ”build”. En bra build har en eller flera objekt som harmoniserar med varandra och stärker din karaktär, olika gudar behöver olika objekt för att optimeras i en strid.

Det finns 5 olika roller man kan spela; Mage, Assassin, Guardian, Warrior och Hunter. Ett välbalanserat lag har en av varje, gudarna/legenderna har en bestämd roll men kan byggas och spelas på olika sätt.

När man först hör free to play, vilket är gratis att spela tänker man att allt ingår men det gör det inte. Enbart 10 permanenta gudar ingår samt 5 gudar som bytts ut varje vecka. Gudar kan man få genom att dessa låsas upp med ”Gems” vilket är en valuta man betalar för, eller ”Favor” som är en valuta man får när man spelar spelet. Eller så kan man köpa alla gudar i ett paket som kostar ca 24€/250 kr och detta gör också att för varje ny gud som släpps i framtiden kommer du inte behöva låsa upp dessa.

Enligt mig hade spelet kunnat få en stjärna till om alla karaktärer ingick i det free to play. För det man spenderar gems/favor på är kosmetiska saker som skins, emotes och annat. Sådant som inte gör dig till en bättre spelare men gör så att det ser lite roligare och personligare ut. Om man har pengar att spendera så finns det otroligt mycket kosmetiskt till spelet, men det blir dyrt väldigt snabbt.

Spelet i sig är annars väldigt kul och strategiskt, man kan spela på olika sätt med samma karaktär och roll och efter att ha spelat i över 1000 timmar på spelet så lär jag mig fortfarande nya saker och därför skulle jag nog säga att det kan vara ett svårt spel att lära sig att komma in i. Men om man har spelat andra MOBAS så tror jag att man har en bra uppfattning om hur spelet fungerar. Det läggs till nya karaktärer och kosmetiskt med jämna mellanrum, minst en gång i månaden får spelet nytt innehåll på något vis.

Smite conquest karta
Smite assault karta

• Grafik:
    Spelet ser väldigt bra ut och för att kunna ha de bästa inställningarna krävs det inte mycket på dator specifikationerna. Det finns däremot ett par visuella buggar som spelutvecklarna inte har fixat ännu.
  • Ljud:
    I startmenyn är det ett soundtrack som spelas om och musik inne i spelmatcherna som finns utöver det standard soundtracket som man får via chests (kistor) som man betalar för. Men efter några timmar är det mest sannolikt att man sätter på sin egen musik. Däremot får spelet ett plus för bra voicepacks i olika skins samt helt okej omgivande ljud och ljudeffekter.
  • Story:
    Det finns egentligen ingen story i Smite förutom i vissa events där man kan läsa lite text o.s.v. Däremot har alla Gudar/legender sin egen bakgrund som man kan läsa om ifall man inte har så stor koll på vem t.ex. Zhong Kui är i den kinesiska gudkategorin. Deras story har ingen betydelse i själva spelandet men det är en liten detalj man kan läsa om medan man väntar på en match. Gudarna integrerar inte med varandra beroende på vem man spelar med eller mot, t.ex Loki och Tor har inget att säga till varandra under matchens gång.
  • Speltimmar:
    Det finns 6 olika spellägen man kan spela om man inte inkluderar tutorial/training samt events. Det spelläget jag slängt flest timmar in i är conquest som också är det mest populära. En match kan ta allt ifrån 10 minuter till 50 minuter. Allt beroende på hur balanserat teamen är och hur bra det går för en.
  • Pris:
    Det är bra att det finns ett free to play alternativ för nybörjare att pröva på men jag tror på sikt att det är värt att köpa paketet med alla karaktärer. Gems är väldigt dyrt att köpa för den mer kosmetiska delen och belöningar i spelet är inte tillräckligt bra.

INFORMATION

Utvecklare:  Titan Forge Games
 Utgivare:  Hi-Rez Studios