Dark Colony är ett underskattat realtids strategispel av Strategic Simulations och Take 2 Interactive i samma anda som Warcraft 2 och Starcraft och är idag så kallat Abandonware och alltså fritt att ladda ner och spela gratis. Det blev ganska kommersiellt misslyckat men det är inte så konstigt eftersom just det året det släpptes 1997 kom det ett flertal andra liknande spel som Krush Kill ’N Destroy, 7 Kingdoms, Total Annihilation, Starcraft, Age of Empires, Dark Reign och Command and Conquer: Red Alert 2. Samt att Warcraft 2 fortfarande spelades i stor utsträckning och det första Red Alert och det gamla Command and Conquer. Spelet erbjuder inte heller något mer dramatiskt annorlunda än bästsäljarna Starcraft och Age of Empires. Men, det finns fortfarande några innovationer i spelet, som är värda att uppmärksamma.

Det är till att börja med ett bra spel för nybörjare av RTS genrén som kanske tycker att Starcraft och Age of Empires är lite överväldigande. Man slipper göra massa olika konstruktioner överallt som kräver att man behöver leta efter utrymme och platser att placera allt på. Allt som konstrueras görs på en och samma plats och tar väldigt kort tid. Enheter som man producerar från byggnaderna tar i stort sett ingen tid att komma igång med. Det går alltså väldigt fort att göra dessa konstruktioner och producera enheter vilket spar tid och möjliggör att man kan komma in i krigets hetta fortare. Det är enkelt att välja enheter i Dark Colony. Till skillnad från Age of Empires som tillät 50 valda samtidigt och Starcraft som tillät 12 samtidigt så gick det att välja allt i Dark Colony på hela skärmen som gick att kontrollera i ett enda svep med musen.

Spelet är utrustat med en timer som avgör om det är dag eller nattetid. Beroende på om det är dag eller natt så blir synen sämre på natten och bättre på dagen.

Dark Colony är iscensatt på Mars i en framtid över 100 år fram i tiden. Människan har upptäckt en ny värdefull energikälla kallad Petra-7 på Mars. Man börjar terra-forma Mars yta så att människan kan kolonisera planeten och utvinna Petra-7. De dåliga nyheterna är att en annan civilisation av intelligenta varelser som kallar sig själva för Taar har förstört sin egen hemvärld och har även dem hittat till Mars och tycker att människorna inkräktar på deras potentiella nya hem. I Dark Colony kan man välja att antingen spela som Humans eller Grey som de kallas av människorna och hjälpa Greys att rensa planeten från de jobbiga människorna eller tvärtom. Både Humans och Greys har en commander som kan avancera i grader tills man uppnåt högsta grad för respektive ras. Genom att få högre grad på sin commander kan man utöka sina möjligheter att beroende på vilken ras man spelar antingen begära förstärkningar från rymden eller skicka signal till ett ufo som kommer ner och tar bort fiender.

Den enda stora nackdelen med spelet är att enheterna i stort sett är likadana oavsett om man spelar med människor eller utomjordingar, och det finns ingen enhet som verkligen är specifik för någon sida.

Strategic Simulations tog definitivt initiativet att ”mer är bättre” med Dark Colony eftersom spelet mer eller mindre är ett typiskt RTS, förutom att det finns ett dussintal kartor, massvis med flerspelar alternativ och ytterligare egenskaper som nattuppdrag, kriga inomhus eller i underjorden. Det är ett lätt spel att komma in i och ta del av allt som det har att erbjuda. Dark Colony är verkligen satt att inkludera massor av strider och lite av allt annat förutom resurshantering. Det finns även neutrala enheter som går att extrahera fram på specifika platser på spelplanen och i multiplayer kan man välja neutrala enheter som aktiva eller inaktiva. Det finns även en encyklopedi i spelet att använda för att läsa om alla enheter i spelet.

Uppdragen är ganska enformiga och består för det mesta av variationer på samma tema: Ta kål på fienden. Jag gillar krigsegenskaperna i spelets multiplayer del fastän det är ganska standard. Det finns dock många andra ovan nämnda spel i samma genré som har mer att erbjuda för multiplayer. Idag går det inte att spela det här spelet över nätet och det är knappt möjligt att spela på lokalt nätverk eftersom det är från den tiden då IPX network gällde. Idag är det UDP network som gäller men det alternativet finns inte i Dark Colony. Manualen var ganska sparsam och innehöll bara basinformation och minimalt antal detaljer och den är svår att få tag i idag. Självklart, förutom ifall du aldrig spelat ett RTS spel tidigare, så är det busenkelt att förstå och komma igång med utan problem.

Det finns gratis genomgångar av både grundspelet och expansionen The Council Wars både i textform och på Youtube samt fusk-koder som det bara är ett googla efter för att ta del av. Trots att det släpptes så tidigt som 1997 så går det fortfarande att spela utan emulator som DosBox på Windows 10 och 11.

Hursomhelst så finner jag Dark Colony som ett solit RTS som definitivt förtjänar en andra chans. Det är givetvis inte lika bra som Age of Empires, Starcraft eller Red Alert, men kanske är jämförelse med sådana tungviktare i genrén orättvis. Dark Colony är ett roligt, introduktions-nivå RTS som innehåller mycket lång tid av underhållning med de uppdrag i kampanjerna som finns för expansionen The council wars och huvudspelet där multiplayer ingår. Grafiken och ljudeffekterna är även tipptopp om än en aning på den grafiskt våldsamma sidan så man kanske inte ska spela det i närvaro av ett barn i dagisåldern. Själv var jag 13 år när jag köpte det här spelet.

Givetvis är det roligare att spela i läget för multiplayer på ett gammalt nätverk men det är fortfarande värt att spela för att det är så enkelt och funkar utmärkt på nyare datorer. Och man kan alltid skriva in något fusk om man kör fast på något uppdrag i kampanjen som blivit för svårt.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.