spot_img

Fallout 4 recension

Fallout 4 är sjätte spelet i seriens ordning av 8. Första spelet kom 1997, sedan andra (uppföljaren Fallout 2) 1998. Det har lanserats 8 spel totalt. Seriens tre första spel är turordningsbaserade i 2D och seriens senaste 3 spel (förutom spelet Fallout Shelter som handlar om att bygga och ta hand om ett skyddsrum) är gjort som en Första persons skjutare i 3D blandat med tredje personsperspektiv.

Säkerhetskonsolen i valvet/skyddsrummet.

En gemensam nämnare för spelserien är att handlingen utspelar sig i framtiden efter ett kärnvapenkrig. Huvudkaraktären är ensam och har ett huvuduppdrag som att rädda sin familj eller sitt folk som bor isolerade från omvärlden i ett högteknologiskt skyddsrum. Innan man påbörjar ett nytt äventyr med ny karaktär så får man välja hur ens huvudkaraktär ska vara. Det finns en del ”perks” som det heter att välja på som att karaktären ska vara stark, bra på att kommunicera eller ha mycket tur. Man kan uppgradera eller höja karaktärens färdigheter under spelets gång.

Köket i valvet/skyddsrummet.

Men tyvärr är FO4 ganska dåligt för ett Fallout spel för att det finns fortfarande ett ton av buggar som att spelet crashar när man ska ladda ett sparat spel vid speciella positioner i spelet.

Spelet saknar dessutom optomisering och massvis med prestanda problem såvida man inte använder exakt samma inställningar som spelskaparna själva gjorde när spelet programmerades. Något som gör spelet bättre dock är nedladdningsbart material som Far Harbor eller Automatron 2.

Radioaktiva muterade jättekackerlackor, så kallade Radroaches.
Den svävande roboten Codsworth i hemmet innan marken börjar rämna och utvalda människor förpassas till underjordiska skyddsrum.

Själv tappar jag intresset för spelet redan i början när huvudkaraktären bor med sin familj i ett hus och använder sig av en svävande robot som gör allt möjligt hemarbete som att ta hand om det nyfödda barnet. Intresset försvinner för min del för att spelet börjar så långsamt som även spelseriens första uppföljare gjorde. Till skillnad från FO4 så vet man tack vare första spelet att det kommer bli fritt att gå eller åka vartsomhelst och uppleva många äventyr. FO4 verkar som det tappar fart som ett FPS för tidigt. Man vet att huvudkaraktären bara kommer att samla på sig upplevelsepoäng och utrustning längre fram i spelet vilket gör det förutsägbart och då blir det ganska tråkigt. Att springa runt och skjuta ner mutanter blir i längden ganska enformigt speciellt när det inte längre är ett turordningsbaserat rollspel.

10mm automatpistol, spelets första vapen.

INFORMATION

• Spelet finns till: Windows och Mac